Готуємось до школи
Шановні батьки, за цим посиланням Ви з нашими вихованцями можете переглянути цікаві відео уроки
https://www.blogger.com/blog/posts/4011391459922893332
Навчаємось визначати час
Невеликий екскурс у минуле, практичне випробовування та порівняння годинників давнини і сучасності, цікаві дослідження допоможуть дошкільнятам на власному досвіді засвоїти часові поняття і навчитися користуватися цим незамінним предметом людського вжитку.
ЯКИМИ БУЛИ ГОДИННИКИ В ДАВНИНУ
Колись дуже давно люди дізнавалися про час, орієнтуючись на спів птахів. Упродовж дня вони також вели спостереження за квітами, бо помітили, що кожна квітка розтуляє свої пелюстки і закривається у певний час. Так з'явилися перші квіткові годинники.
Минав час, і люди створили сонячний годинник. Було помічено, що впродовж дня в результаті обертання Землі навколо Сонця ми бачимо його у різних точках небосхилу. Тому воно по-різному освітлює предмети, а відповідно, змінюється довжина і положення тіні, яку відкидає кожен з них. Із цього спостереження і виникла ідея створення сонячного годинника. Його основою є круп виготовлений з каменя. У центр основи вставлений металевий стрижень, що називається гномон. Круг-основа поділений на частини, позначені числами. У сонячний день тінь від стрижня падає на основу і, переміщуючись від лінії до лінії, вказує на час.
Наші предки користувалися ще й вогняним годинником. Виготовити його дуже просто: треба взяти свічку і нанести позначки по всій її довжині. Свічки для вогняного годинника потрібні дуже довгі - близько 1 метра. Коли свічку підпалюють, годинник «починає працювати». Час визначають відповідно до того, до якої позначки догорить свічка. Вночі такий годинник ще й освітлює житло. Звідси походить звичай вимірювати довжину ночі кількістю згорілих за ніч свічок. Зазвичай за ніч вигоряли три свічки, а взимку більше. У боки свічки на певній відстані іноді встромляли металеві штирки, які в міру танення воску падали - їхні удари по металевій чашці свічника були своєрідними звуковими сигналами часу.
Ще у давнину використовували водяний годинник. Для його виготовлення брали велику посудину, в дні якої робили маленьку дірочку. У посудину наливали воду, яка крапала у видовжений резервуар з позначками, що відповідали певним проміжкам часу. За рівнем води у резервуарі й визначали час. І до сьогодні зберігся давній звичай: знайомі, зустрівшись після довгої перерви, говорять: «Багато води спливло з того часу, як ми бачилися!».
Також у давні часи використовували пісочні годинники. Такий годинник складається з двох (зазвичай скляних) посудин у формі конусу, сполучених вузькою горлоподібною трубкою. Трубка пропускає певну кількість піску за певний проміжок часу. Час, за який пісок пересипається з однієї половини годинника в іншу, може становити від кількох секунд до майже доби.
ЩО ЯКІ ФОРМИ РОБОТИ МОЖНА ЗАПРОПОНУВАТИ ДІТЯМ»
Читання вірша «ГОДИННИК»
Ось годинник на стіні,
Схожий на тарілку.
Не прикраса, зовсім ні!
Циферблат, три стрілки.
Ось секундна виглядає,
Роздивляється навколо.
За хвилину пробігає
Стрілка хутко повне коло.
Ось хвилинна - менша стрілка,
Ця уже неквапно ходить -
Коло за годину тільки
Ця особа ледь обходить.
Ну, а стрілочка годинна
Сунеться аби-аби -
Коло ж бо вона повинна
Обійти за півдоби!
Циферблат - лиш подивися! -
Ось на ньому стали в ряд
Цифри всі від одиниці
До дванадцяти підряд!
Я годинник поважаю,
Все на нього поглядаю:
Чи пора вже снідати,
А чи час обідати,
Чи мерщій іти гуляти,
Чи пора лягати спати.
(Н. Григор`єва)
Як ви вважаєте, яка частина годинника найголовніша? Чому?
Циферблат - частина годинника, яка допомагає нам дізнаватися час. Саме на циферблаті є поділки і числа поряд з ними - вони позначають години і хвилини. Визначати час нам допомагають стрілки: довга показує хвилини, а коротка - години. Є ще й тоненька стрілочка, вона рухається дуже швидко, бо відлічує секунди, її так і називають - секундною. Секунда триває стільки часу, скільки нам треба, щоб спокійно промовити "раз і". Повне коло (почавши, наприклад, від числа 12 і повернувшись до нього ж) ця стрілочка пробігає за одну хвилину.
Отже, без стрілок і циферблата ми час не визначимо. Усі частини годинника важливі, кожна з них виконує свою роботу в злагодженому механізмі. Тож визначати час вони можуть тільки разом.
Дослідження
«Що можна встигнути за 1 хвилину»
Дорослий. А зараз я пропоную скористатися годинником, на якому немає циферблата. Здогадалися, яким? Я переверну пісочний годинник, і він почне відлік часу. Годинник відлічить рівно одну хвилину. Як вам здається, хвилина довга чи коротка? Чи багато справ можна зробити за цей час? (Припущення дітей). Подивимося, що ми можемо зробити за одну хвилину.
Дорослий. Виберіть собі справу, яку плануєте встигнути зробити за одну хвилину.
Дорослий. Бачите, як багато можна встигнути всього за одну хвилину! А день (той час, коли ви не спите) - це дуже-дуже багато хвилин, аж 720. Уявляєте, скільки всього можна встигнути зробити за день! Тож кожну хвилинку треба берегти, не витрачати марно! Народна мудрість учить нас цінувати час.
Обговорення змісту прислів'їв
Час, як вода, все йде вперед.
Краще пізно, ніж ніколи.
Краще на п'ять хвилин раніше, ніж на хвилину пізніше.
На годину спізнишся - за рік не доженеш.
Бережи час -його за гроші не купиш.
Що нині утече, то завтра не зловиш.
Запитання до дітей
Про які годинники ми сьогодні дізналися?
Який годинник вам найбільше сподобався? Чим саме?
Яким годинником користувалися б ви? Чому?
Годинники - наші добрі друзі, вони допомагають нам не лише визначати час, а й правильно його використовувати: рано вставати, все встигати, вчасно їсти і відпочивати. І зараз нам саме час відпочити!