Поради логопеда
Завдання логопеда в закладі дошкільної освіти:
- Створення єдиного корекційно-освітнього простору.
- Обладнання предметно-розвивального середовища, яке стимулює мовленнєвий і особистісний розвиток дитини.
- Пропаганда логопедичних знань серед батьків, педагогів та населення.
- Інтегрування зусиль педагогів, дітей та батьків з метою корекції мовленнєвих порушень.
Завдання логопедичної роботи в ЗДО з дітьми дошкільного віку, що мають недоліки мовленнєвого розвитку:
- Розвиток рухливості органів артикуляційного апарату.
- Розвиток фонематичних процесів.
- Розвиток дрібної моторики.
- Усунення вад звуковимови.
- Збагачення словникового запасу.
- Вдосконалення граматичної сторони мовлення.
- Підготовка до навчання грамоти.
Форми роботи:
- Фронтальні логопедичні заняття.
- Індивідуальні логопедичні заняття.
- Групова та індивідуальна робота з дітьми
Форми взаємодії з батьками:
- Батьківські збори. Проводяться у вересні, січні, травні. На зборах вчитель-логопед знайомить батьків з нормативними документами, програмами, з досягненнями дітей та труднощами у корекційному процесі.
- Індивідуальні консультації вчителя-логопеда. В ході, яких батькам надаються індивідуальні поради щодо поліпшення мови або розвитку пізнавальних (психічних) процесів дитини.
- Поради логопеда в інформаційному осередку логопедичного кабінету та групи старшого дошкільного віку, які складаються з різноманітних професійних консультацій, порад, рекомендацій з матеріалів для практичного використання вдома та під час занять з дітьми.
- Анкетування батьків дозволяє уточнити стан їх зацікавленості у розвитку дитини, визначити їх потреби, з'ясувати чи задоволені вони корекційним процесом.
- "Домашні логопедичні зошити", які складені для індивідуальної роботи з дітьми. Вони допомагають батькам закріпити набуті дитиною мовні навички та вміння. А логопеду здійснити аналіз розвитку кожної дитини і налагодити тісний взаємозв'язок між учасниками корекційного процесу.
За допомогою до вчителя – логопеда потрібно звернутися коли :
В 2 роки якщо Ваш малюк:
- не розуміє мовлення дорослих,
- не вимовляє ніяких звуків,
- не використовує звуконаслідування, не вимовляє окремих слів,
- якщо мовленнєвий щоденник завели, а записати в ньому немає що.
В 3 роки, якщо Ваш малюк :
- не будує речень,
- якщо говорить на « своїй мові», якщо «каша в роті»,
- якщо не вимовляє звуків : а,о,у,і,и,е,б,п,м,т,д,н,г,к,х,в,ф,
Три роки це вік – коли відсутність мовлення чи низький рівень його розвитку впливають на формування мислення. Якщо вчасно не звернутися до фахівців, це може привести до затримки психічного розвитку дитини
В 4 роки, якщо Ваш малюк :
- не вимовляє звуки с, з, ц,
- пропускає чи переставляє місцями склади,
- не знає кольорів, плутає назви тварин, овочів, фруктів.
Чотири роки це вік – коли можна виправляти порушення звуковимови. Дитина готова уважно слухати і виконувати завдання, вона вже може контролювати власне мовлення. Але важливо виправляти не лише звуки, а при потребі, працювати над виправленням та розвитком складової структури слів, словникового запасу, граматичним оформленням…
В 5 років, якщо Ваш малюк :
- не вимовляє звуки ш, ж, ч, щ
- робить помилки в закінченнях слів,
- не вміє переказувати,
- відповідає на запитання одним словом.
П'ять років це вік – коли поступово поширюється словниковий запас, дитина може будувати розгорнуті речення і все менше плутає значення слів. Мовлення в 5 років вже подібне на «доросле» мовлення .
В 6 років, якщо Ваш малюк :
- не вимовляє звук р,
- не вміє визначити перший і останній звуки в слові,
- не може запам’ятати букви та вивчити алфавіт,
- не вміє розповідати,
- не знає пір року,
- плутає «направо-наліво».
В шість років – це вік, коли дитина готується до навчання у школі. Мовленнєвий розвиток – один із важливих показників його готовності. Всі мовленнєві порушення бажано виправити до вступу у школу, щоб вони в майбутньому не заважали навчанню.
Як розвивати артикуляційний апарат малечі раннього віку?
«Мовлення дорослих – взірець для наслідування».